Gå videre til hovedindholdet

Ananaskirsebær

Forleden skrev jeg om, at jeg havde tilplantet drivhuset. Jeg glemte dog at fortæller om én plante, som også blev hjembragt fra gartneriet Toftegård og plantet i en krukke. Det er ananaskirsebær; Physalis peruviana, Tomatillo pineapple.

Jeg synes, at den fortjener lidt mere omtale, da det er en spændende eksotisk plante, som jeg glæder mig til at følge. Jeg har for mange år siden dyrket den på friland og den gav da også frugter, men ikke i store mængder. Denne gang skal planten dyrkes i drivhuset og jeg håber det kan optimere udbyttet.


Ud fra plantens navn - Physalis peruviana - er det nærliggende at tro, at den stammer fra Peru. Planten stammer da også fra højlandet i Peru og Chile og blev af portugiserne ført til Sydafrika. Men det er fra Sydafrika den er blevet kendt, idet de begyndte at dyrke den i større mængder, da de fandt ud af dens mange fortrinligheder. Idag dyrkes ananaskirsebær i stor stil mange steder bla. i Sydafrika og Sydamerika, men også i Asien og Australien.

Planten tilhører natskyggefamilien ligesom kartoffel og tomat. Ananaskirsebær får sideskud ligesom tomat, men de skal ikke knibes væk, men istedet bindes op. Planten bliver lige så høj som tomat og ca. én meter bred, men kan holdes nede ved beskæring. Jeg er spændt på at se, hvor meget den kommer til at fylde i vores lille drivhus, hvor der også er mange andre planter.


Frugten sidder i en lille klokke, som minder meget om de japanske lygter, som også hører til natskyggefamilien. De umodne grønne ananaskirsebær siges at være giftige. Når bærret modner bliver det orange og lygten omkring bærret visner.

Det modne orange bær er sødt og syrligt og kan spises direkte fra planten. Bærret kan bruges i desserter både rå og tilberedt ex. som syltet og det kan også bruges
til marmelade eller kompot.

Ananaskirsebær er rig på C-vitamin (30 mg pr. 100 g) og Provitamin A samt en del af forskellige B-vitaminer (især B12). Af mineraler findes en del fosfor, jern og kalcium.

Ovenstående citat fandt jeg her, hvor der er mange flere spændende informationer om de ananaskirsebær, som jeg glæder mig til at høste fra eget drivhus!

Kommentarer

  1. Hej Susanne
    Det lyder til at være en meget interessant plante, - glæder mig til at høre og evt. smage. Tidligere havde du et indlæg om geranium!! Jeg blev inspireret til at søge på planten, da jeg også har forskellige af dem i haven. Når jeg søger på dejlige Lundhede Planteskoles sortiment over geranium, viser der sig 174 forskellige slags!!! Søger jeg på Storkenæb viser der sig 73 forskellige!!! Så jeg må åbenbare min totale uvidenhed på geranium, - det må være en slags overordnet betegnelse. Nu lader jeg det ligge lidt, Africa Open kalder....

    SvarSlet
  2. Hej Agathe
    I er mere end velkomne til at smage de sød, syrlige bær.
    Hvor er det fedt, at mine skriblerier kan inspirere til nysgerrighed og research ♥ ♥ ♥
    Jeg læste i et Alt om Haven, at der findes 12 vildvoksende geranier bare i Danmark. Så når du skriver at der findes 174 forskellige, ja så er det nok ikke helt ved siden af - men det er godt nok mange. Geranium er et slægtsnavn og de forskellige slags har en artstilføjelse ifølge Linné. Og Linné kunne der jo blive et helt indlæg om - han er en spændende mand!

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

DIY - selvandings potte

I et indlæg i foråret (næh nu jeg får set efter, så var det faktisk vinter), lovede jeg at vise, hvad jeg skulle bruge nogle af alle de ting til, som jeg samlede. Tiden er kommet til at bruge de tomme konservesdåser til en selvvandings potte. Jeg er stærkt inspireret til idéen fra en video på Youtube hos en amerikansk dame og nu kan jeg jo selvfølgelig ikke husk hvor. Men I får lige opskriften her "på dansk". Jeg har brugt følgende ting; spand fra blomsterhandlere - én af de store spande, som de får afskårne blomster hjem i 5 konservesdåser med bund og top skåret af rund folie tærteform en-gangs karklud håndklæde rør, som er lidt længere end spandens højde pottejord plante - jeg har plantet en chili der i Jeg satte konservesdåserne ned i spanden og det er i dette område, at der er plads til vandet. For at vandet kun er i det nederste område, borede jeg et hul lige under højden af konservesdåserne. Hullet skal fungere som et overløbshul, således at va

Rionet brugt til forskellige formål

Så blev der skåret endnu et par rionet til, som skal bruges til espalier i haven. Og de blev også sat op. Det første blev sat op ved urtehaven, hvor de skal fungere dels som rum-skaber og "blikfanger" og dels skal der gro et par tornløse brombær op af det. Det andet ved tobakspibeplanten, som ikke har haft noget at klatre op af siden vi fjernede hækken i efteråret 2011, så det bliver dejligt at få den som en væg i stedet for ud over græsplænen. Jeg havde set hos min veninde på Fyn, at hun havde nogle bøjede rionet som fungerede som plantestøtter. Smart, så det måtte jeg også have. Heldigvis havde jeg gemt resterne fra denne og fra sidste gang vi skar til (man er jo samler), så jeg fandt nogle gode stykker jeg kunne anvende. Jeg bøjede nettene over et bræt. Mens jeg stod på brættet, tog jeg fat i nettet og trak nettet op mod mig selv. Det var nødvendigt at tage fat så langt nede mod brættet som muligt for at få en nogenlunde skarp bøjning.   Et lille stykke af ri

Ulv i fåreklæder

Jeps jeg nåede at sætte de sidste løg idag og sikke en dejlig tilfredsstillelse det er. Men derfor må vinteren nu gerne blive væk et stykke tid endnu - jeg har stadig mange projekter, som jeg gerne vil nå et par stykker mere af inden. Sjovt som sådan et løglægnings-projekt kan sætte nyt lys på et bed. For da jeg skulle igang med at sætte løgene i et område, fik jeg øjene op for, at den italienske arum breder sig voldsomt og fylder alt for meget. Den har tidligere fået lov at brede sig, fordi jeg synes, at den er så facinerende i dens livscyklus og fordi de hvidbrogede blade passer så fint i det hvide husbed. Men inden jeg kunne sætte løg, måtte jeg grave dele af den væk for at få plads. De små nye planter er nemme at fjerne, idet deres små knolde stadig ligger øverligt. Det er straks noget sværere at fjerne de større planter, hvor knoldende har boret sig ned i jorden. Og de er så viseligt indrettet, at de lader stilken slippe knolden, hvis man trækker i stilken. Så en spad