Gå videre til hovedindholdet

Det er ikke forår endnu!

Nej, det er ikke forår endnu - først kommer julen og vinteren. Men det har nogle af de nylagte løg en helt anden mening om. Ihvertfald stikker de deres fine nye spirer op af jorden nu.



Jeg bliver helt nervøs for mit forårsflor - måske har jeg slet intet at frygte? Men hvis og når vinteren kommer over os, så er jeg jo ikke i tvivl om, at disse spirer fryser tilbage. Men kan de nå og har de kræfter til at komme tilbage igen om ganske få måneder?


Men én af de dejlige planter, som er helt rigtig på den nu og som blomstrer om vinteren, er stinkende nyserod. Den har nu skudt sine blomsterknopper frem og det varer såmænd ikke lang tid før, den springer ud og viser sine fine og nydelige små grøn-hvide klokker.

Kommentarer

  1. Ja, jeg er også bange for at naturen ikke rigtigt kan finde ud af at det er november. De små alliumløg, jeg har lagt er også kommet op - de er ca. 10 cm høje. Håber de overlever.

    SvarSlet
  2. Jeg håber det også, puha, det er ren gyserfilm med de forårsløg....

    Jeg holder også virkelig meget af stinkende nyserod, vores står også lige på spring. De står simpelthen så dejligt længe og spreder lidt lys i mørket. Jeg har læst at de skulle sprede sig villigt med frøplanter. Det gør de desværre ikke os, vi ville gerne have lidt flere. Men nu er det lykkedes os at flytte den, så må vi se, der er lidt mere plads til at frøene kan spire.

    SvarSlet
  3. Vi må håbe at der i haveblogland er nogen med erfaring fra tidligere varme efterårsperioder der måske ved hvad der sker med de små løgplanter der er "ude af takt" med sæsonen.
    Jeg er for grøn i havesammenhæng og ved ikke noget om det.

    SvarSlet
  4. Sidste år blev det meget tidligt vinter, men jeg syntes da ikke vi manglede forårsblomster, da det endelig blev forår, så mon ikke det går. De små skal nok klare det ;O)

    SvarSlet
  5. Det er utroligt. Jeg tror de kommer igen til foråret, hvis de skulle få frost nu, så jeg tror ikke du skal være nervøs. Din nyserod ser fin ud, jeg håber den får rigtig mange blomster!

    SvarSlet
  6. Ja, det samme her.... men har vi mon ikke prøvet det før? Og plejer de ikke at overvintre fint? Jeg spørger, fordi jeg ikke kan huske det, men jeg tror det næsten.

    Ja, stinkende nyserod er også så fin her hos mig. Der er så meget smukt i haven stadigvæk - og meget at bruge, hvis man vil lave kranse og dekorationer til julen.

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  7. @ Lene; 10 cm er da ellers ikke så lidt - vi krydser fingre :-)

    @ AnneMette; de planter vi har af stinkende nyserod nu er alle selvsåede frø, så jeg har ikke helt styr på deres placering (mellem fliserækker, men dog trods alt i kanten). Men det er først andet år, at de blomstrer.

    @ Berit; jeg tror, at der er andre der har erfaring :-) Jeg kan simpelhen ikke huske det selv!

    @ Lisbeth; vi krydser virkelig fingre for, at de klarer sig :-)

    @ Birgitte; jeg håber og er ved at ryste noget af nervøsiteten af mig med alle de 'trøstende' ord :-)

    @ Marlene; jeg kan heller ikke huske det, men på den anden side, så kan jeg hverken huske sådan en mild november eller et forår uden løgblomster!

    Det er vist kun fantasien der sættter grænser for hvor meget man kan fide i haven til kranse og dekorationer :-)

    SvarSlet
  8. Også her kigger forårsblomsterne frem fra jorden, men de skal nok klare sig :)
    Sidste vinter blev mine trommestikkere (alliumløg) ret høje inden vinteren kom. De klarede sig fint, dog blev spidserne lidt 'svedne'...

    SvarSlet
  9. @ Bettina; det lyder godt, at de overlever og giver en god blomstring til foråret - tak :-)

    SvarSlet
  10. Jeg kan nu heller ikke huske så mild en november før. Men jeg ved ihvertfald at jeg har set løg komme op om efteråret, og jeg kan ikke huske at de nogensinde er maglet om foråret, så jeg tror nok at det skal gå.
    Mine nye lyserøde allium er også 10 cm høje, og det er jeg også lidt bekymret over. Men det synes jeg nu også at jeg kan huske, er sket en gang før. Hvorfor skriver man dog ikke sådan noget ned :-D
    Jeg går også og glæder mig over mine nyserødder derude :-)

    SvarSlet
  11. @ Hanne; ja vi håber og tror stadig på et overdådigt blomsterflor til foråret :-) Og du har ret; hvorfor skriver man ikke sådan noget ned - vi må huske hinanden på at lave et indlæg herom til foråret :-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

DIY - selvandings potte

I et indlæg i foråret (næh nu jeg får set efter, så var det faktisk vinter), lovede jeg at vise, hvad jeg skulle bruge nogle af alle de ting til, som jeg samlede. Tiden er kommet til at bruge de tomme konservesdåser til en selvvandings potte. Jeg er stærkt inspireret til idéen fra en video på Youtube hos en amerikansk dame og nu kan jeg jo selvfølgelig ikke husk hvor. Men I får lige opskriften her "på dansk". Jeg har brugt følgende ting; spand fra blomsterhandlere - én af de store spande, som de får afskårne blomster hjem i 5 konservesdåser med bund og top skåret af rund folie tærteform en-gangs karklud håndklæde rør, som er lidt længere end spandens højde pottejord plante - jeg har plantet en chili der i Jeg satte konservesdåserne ned i spanden og det er i dette område, at der er plads til vandet. For at vandet kun er i det nederste område, borede jeg et hul lige under højden af konservesdåserne. Hullet skal fungere som et overløbshul, således at va

Rionet brugt til forskellige formål

Så blev der skåret endnu et par rionet til, som skal bruges til espalier i haven. Og de blev også sat op. Det første blev sat op ved urtehaven, hvor de skal fungere dels som rum-skaber og "blikfanger" og dels skal der gro et par tornløse brombær op af det. Det andet ved tobakspibeplanten, som ikke har haft noget at klatre op af siden vi fjernede hækken i efteråret 2011, så det bliver dejligt at få den som en væg i stedet for ud over græsplænen. Jeg havde set hos min veninde på Fyn, at hun havde nogle bøjede rionet som fungerede som plantestøtter. Smart, så det måtte jeg også have. Heldigvis havde jeg gemt resterne fra denne og fra sidste gang vi skar til (man er jo samler), så jeg fandt nogle gode stykker jeg kunne anvende. Jeg bøjede nettene over et bræt. Mens jeg stod på brættet, tog jeg fat i nettet og trak nettet op mod mig selv. Det var nødvendigt at tage fat så langt nede mod brættet som muligt for at få en nogenlunde skarp bøjning.   Et lille stykke af ri

Ulv i fåreklæder

Jeps jeg nåede at sætte de sidste løg idag og sikke en dejlig tilfredsstillelse det er. Men derfor må vinteren nu gerne blive væk et stykke tid endnu - jeg har stadig mange projekter, som jeg gerne vil nå et par stykker mere af inden. Sjovt som sådan et løglægnings-projekt kan sætte nyt lys på et bed. For da jeg skulle igang med at sætte løgene i et område, fik jeg øjene op for, at den italienske arum breder sig voldsomt og fylder alt for meget. Den har tidligere fået lov at brede sig, fordi jeg synes, at den er så facinerende i dens livscyklus og fordi de hvidbrogede blade passer så fint i det hvide husbed. Men inden jeg kunne sætte løg, måtte jeg grave dele af den væk for at få plads. De små nye planter er nemme at fjerne, idet deres små knolde stadig ligger øverligt. Det er straks noget sværere at fjerne de større planter, hvor knoldende har boret sig ned i jorden. Og de er så viseligt indrettet, at de lader stilken slippe knolden, hvis man trækker i stilken. Så en spad