Gå videre til hovedindholdet

Kong Frost var forbi

Da jeg stod op kl. 6.30 var alt diset og jeg var ikke i tvivl om, at det var frostvejr - det hele var hvidt derude. Desværre har jeg ikke et udendørstermometer, som skal sladre om den laveste temperatur, men det har været koldt i nat. Og derfor er jeg ikke sikker, men jeg tror, at det er den første frostnat i dette efterår.











































Allerede nu kan jeg se, at frostkrystallerne tøer meget hurtigt og at temperaturen stiger. Og vejrudsigten viser, at vi her i området bliver begunstiget med perioder med sol (lyder bedre end delvis overskyet) og op til 6 grader. Heldigvis for det, for jeg har jo stadig en del løg, som skal i jorden.

Og jeg er sikkert ikke den eneste, som skal en smut i haven. I ønskes derfor alle en rigtig dejlig efterårsdag i haven :-)

Kommentarer

  1. Det er nu smukt med rimfrost på planterne! Om glasset er halvfuldt (delvis sol) eller halvtomt (delvis overskyet) er jo altid en temperamentssag ;-).

    God fornøjelse med løglægningen
    Birgitte

    SvarSlet
  2. @ Birgitte; enig i, at det er smukt - sådan lidt eventyrs- og juleagtig :-)

    SvarSlet
  3. Sjovt så forskelligt det er i landet.....her var der ingen frost denne gang men dis og stadig ingen sol - jeg sætter min lid til din vejrmelding og satser på den kommer om lidt ;0)

    God arbejdslyst du skønne

    SvarSlet
  4. Jeg er vil med billeder af rimfrost i græsset og du har vidst været helt nede og ligge? Rigtig god søndag, den tegner fint med sol gennem disen:)

    SvarSlet
  5. smukke billeder. Ærger mig nu over at jeg sov længe i dag..
    Kommer desværre ikke i haven i dag, da jeg har en eksamensopgave der skal forberedes.. :-(

    SvarSlet
  6. Smukkere er det næsten ikke når Kong Frost er forbi..Jeg lader altid mine stauder m.m. stå vinteren over - det er så smukt når alt er hvidt..
    Jeg kommer til at være inde i dag med foden oppe og det vil vare de næste 6 uger så nyder haven indefra og haven i blogland :)
    God søndag til dig Susanne..
    Mange hilsener Karina

    SvarSlet
  7. @ Dorthe; ja utroligt i så lille et land. Min vejrmelding mht. sol kommer vist til at passe her i området, men solen er godt nok ikke gennemtrængende. Og så er det helt vindstille :-)

    @ Lisbeth; uha nej, græsset var for koldt og vådt at ligge i, men numsen var helt sikkert det højeste punkt ;-)

    @ Helena; en eksamensopgave kræver en udhvilet kvinde. Held og lykke med den :-)

    @ Karina; hvad er den nu af? 6 uger med benet oppe - det lyder ikke sjovt. Men når det nu skal være, så er det da et rimeligt godt "valgt" tidspunkt - du når at være færdig med genoptræning og fit for fight igen, når havesæsonen starter i foråret. God bedring :-)

    SvarSlet
  8. Vi havde også smukke motiver i haven her til morgen. Dog var jeg ikke så tidligt oppe som dig. Jeg fik lagt de sidste tulipanløg i dag, og er ved at være vinterklar. Men vinteren må godt vente lidt endnu.

    SvarSlet
  9. Hvor har du dog fået taget nogen rigtig gode billeder med rimfrost på dine planter.
    Jeg har holdt en havefri dag.
    Håber det varer længe endnu før vinteren sætter ind.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
  10. @ Lene; ja det var rigtig flot derude, men også lidt skræmmende, for jeg er ikke klar til vinter endnu! Har dog fået lagt alle mine løg idag, men har stadig mange projekter, hvoraf jeg gerne vil nå lidt flere.

    @ Landbohaven; tak :-) ja jeg krydser også fingre for, at det varer et stykke tid endnu - desværre er det jo ikke noget vi bestemmer og vi kunne sikkert heller ikke blive enige ;-)

    SvarSlet
  11. Rimfrost klæder planterne - smukke fotos.
    Kh Helle

    SvarSlet
  12. Helle; Tak - med smukke motiver, så er det jo ingen sag :-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

DIY - selvandings potte

I et indlæg i foråret (næh nu jeg får set efter, så var det faktisk vinter), lovede jeg at vise, hvad jeg skulle bruge nogle af alle de ting til, som jeg samlede. Tiden er kommet til at bruge de tomme konservesdåser til en selvvandings potte. Jeg er stærkt inspireret til idéen fra en video på Youtube hos en amerikansk dame og nu kan jeg jo selvfølgelig ikke husk hvor. Men I får lige opskriften her "på dansk". Jeg har brugt følgende ting; spand fra blomsterhandlere - én af de store spande, som de får afskårne blomster hjem i 5 konservesdåser med bund og top skåret af rund folie tærteform en-gangs karklud håndklæde rør, som er lidt længere end spandens højde pottejord plante - jeg har plantet en chili der i Jeg satte konservesdåserne ned i spanden og det er i dette område, at der er plads til vandet. For at vandet kun er i det nederste område, borede jeg et hul lige under højden af konservesdåserne. Hullet skal fungere som et overløbshul, således at va

Rionet brugt til forskellige formål

Så blev der skåret endnu et par rionet til, som skal bruges til espalier i haven. Og de blev også sat op. Det første blev sat op ved urtehaven, hvor de skal fungere dels som rum-skaber og "blikfanger" og dels skal der gro et par tornløse brombær op af det. Det andet ved tobakspibeplanten, som ikke har haft noget at klatre op af siden vi fjernede hækken i efteråret 2011, så det bliver dejligt at få den som en væg i stedet for ud over græsplænen. Jeg havde set hos min veninde på Fyn, at hun havde nogle bøjede rionet som fungerede som plantestøtter. Smart, så det måtte jeg også have. Heldigvis havde jeg gemt resterne fra denne og fra sidste gang vi skar til (man er jo samler), så jeg fandt nogle gode stykker jeg kunne anvende. Jeg bøjede nettene over et bræt. Mens jeg stod på brættet, tog jeg fat i nettet og trak nettet op mod mig selv. Det var nødvendigt at tage fat så langt nede mod brættet som muligt for at få en nogenlunde skarp bøjning.   Et lille stykke af ri

Ulv i fåreklæder

Jeps jeg nåede at sætte de sidste løg idag og sikke en dejlig tilfredsstillelse det er. Men derfor må vinteren nu gerne blive væk et stykke tid endnu - jeg har stadig mange projekter, som jeg gerne vil nå et par stykker mere af inden. Sjovt som sådan et løglægnings-projekt kan sætte nyt lys på et bed. For da jeg skulle igang med at sætte løgene i et område, fik jeg øjene op for, at den italienske arum breder sig voldsomt og fylder alt for meget. Den har tidligere fået lov at brede sig, fordi jeg synes, at den er så facinerende i dens livscyklus og fordi de hvidbrogede blade passer så fint i det hvide husbed. Men inden jeg kunne sætte løg, måtte jeg grave dele af den væk for at få plads. De små nye planter er nemme at fjerne, idet deres små knolde stadig ligger øverligt. Det er straks noget sværere at fjerne de større planter, hvor knoldende har boret sig ned i jorden. Og de er så viseligt indrettet, at de lader stilken slippe knolden, hvis man trækker i stilken. Så en spad