Gå videre til hovedindholdet

Nyt udstyr - juhu :-)

Som flere måske husker, så havde vi indbrud for et stykke tid siden og tyvene slap bl.a. afsted med mit spejlreflekskamera. Og hvor har jeg savnet det. Det er altså ikke helt det samme at tage billeder i haven med et kompakt-kamera. Dog har jeg været rigtig glad for macro-funktionen på det lille kamera, som har medført, at jeg har kunnet tage billeder tæt på.

Nu er forsikringssagen endelig gjort op og igår fik fik jeg igen et spejlreflekskamera. Jeg valgte at købe et Sony igen bl.a. fordi jeg havde et objektiv på 50-200 mm fra det tidligere Sony kamera og så var jeg rigtig glad for skærmens vippefunktion, som er rigtig praktisk, når jeg tog billeder af blomster fra forskellige vinkler.

Derudover så var kameraet på tilbud og kunne erhverves for halv pris. Det muliggjorde, at jeg kunne få råd til at købe et længe ønsket macro-objektiv. Og der var hurtig levering. Vi bestilte i søndags og idag ankom det til matriklen. Objektivet er altså fedt - så nu får I sikkert mange nærbilleder i den kommende tid.


Desværre var det for mørkt til at komme i haven idag for at fotografere, så istedet måtte ingredienserne til aftensmaden stå for skud. Dejlig grønt og sprødt oregano frisk plukket i haven - skønt at det stadig er muligt, at plukke friske krydderurter.


Og grønkål. Vi får ofte grønkål her i vintermånederne i grøntkassen fra Buresøgård. Og tit må vi smide det ud, for lige præcis i forhold til grønkål rækker vores fantasi ikke til lækre retter. Men til dagens aftensmad har vi fundet en opskrift med grønkål.

Har du også svært ved at anvende den sunde grønkål, så har jeg lyst til at dele opskriften med dig. Opskriften er fra en pjece fra Landbrug og Fødevarer og hedder "Den nye fortælling - med ny smag af jul". En opskrift som vi absolut skal prøve igen.


Oksekød bagt i lag med kartofler, grønkål og sesam (4 personer)
500 g hakket oksekød, 3-6 %
2 tsk olie
Salt og peber
2 løg
2 fed hvidløg
1 bundt oregano eller 1 spsk tørret
1/2 bundt rosmarin eller 1/2 spsk tørret

Bechamelsauce
1 spsk smør
2 spsk hvedemel
8 dl mælk

250 g grønkålsblade
10 store kartofler, 800 g
1 tsk olie

1 dl revet ost, 50 g
2 spsk sesamfrø

Varm olie i en gryde eller på en stor pande ved god varme. Brun kødet godt. Krydr med salt og peber.
Pil og hak løg og hvidløg. Skyl og hak krydderurter. Tilsæt løg og krydderurter. Skru ned til lav varme og lad det simre. Smag til med salt og peber.

Smelt smør i en gryde ved middel varme. Tilsæt mel og rør blandingen glat. Tilsæt mælk lidt ad gangen og rør til alle klumper er væk. Kog saucen godt igennem. Smag til med salt og peber. Saucen skal ikke være tyk.

Skyl grønkålsblade og hak dem groft.
Skræl eller skrub kartoflerne og skær dem i 1/2 cm tynde skiver på den lange led.

Smør et ovnfast fad med lidt olie. Læg et lag kartofler i bunden af fadet, derefter et lag grønkål, drys med lidt salt og peber. Læg så et lag kød og et lag bechamelsauce. Gentag og slut med bechamelsauce. Drys med revet ost og sesamfrø.

Sæt fadet i ovnen tænd på 180 grader og bag retten i 45-55 minutter.
Stik i kartoflerne de skal være møre, men stadig have bid.

Kommentarer

  1. Jeg kan tydeligt se at du er glad for dit nye kamera og makro'en... billeder af ingredienser i aftensmaden :-) *smil*
    Jeg ønsker mig også et makro-objektiv... måske når jeg fylder rundt til sommer.
    Det lyder som en lækker opskrift. Den vil jeg huske. Jeg dyrker grønkål, som en af de eneste grøntsager. Men det er til kaninerne og der er ikke engang nok til dem hele vinteren, så jeg må nok løbe an på at købe noget til os. Ja, det er forkælede kaniner, ved du nok :-)
    Tillykke med dit nye legetøj, og jeg kan godt forstå at du er glad for det :-)

    SvarSlet
  2. @ Hanne; ja, jeg glæder mig vildt til at få lejlighed til at komme i haven i dagslys, så jeg kan få prøvet macro'en rigtig af. Men den skule jo prøves idag, så .... oregano og grønkål smager da også af have, ikk ;-)

    Kan godt forstå, at du ønsker dig en macro - jeg tror, at jeg bliver rigtig glad for min :-)

    SvarSlet
  3. Du kan godt nok komme tæt på nu. Jeg har selv lige haft fødselsdag og fået opfyldt et ønske om et gavekort til en ny linse til mit kamera. Har bare endnu ikke haft tid til at få det købt - håber at jeg når det i weekenden.. Jeg glæder mig også til at eksperimere med nye billeder!

    SvarSlet
  4. Tillykke med dit nye fotoudstyr :-) Du skal nok blive glad for det macro objektiv, det er sjovt at kunne tage skarpe nærbilleder :-)

    Din opskrift ser også særdeles lækker ud, måske skal den afprøves engang.

    SvarSlet
  5. Den opskrift må vist prøves. Men er man ikke til kød må noget andet vel kunne bruges??

    Skarpe billeder :O)

    SvarSlet
  6. Tillykke!
    Jeg er næsten ikke misundelig ;-)
    Knus Signe

    SvarSlet
  7. NEJ - Ja juhuuu, hvor må det bare være skønt, Susanne, sådan at skyde løs af gode billeder med det nye issenkram, du har nu.

    "Der er ikke noget, der er galt uden det er godt for noget". Sådan har min mor altid sagt, og jeg tror hende. (jo jeg gør).

    Mit eneste gaveønske er en macro-linse. Til en Canon godt nok, men alligevel. Aner ikke om vi har råd. Men u hu hu hu, nogle gode billeder, man kan tage af al den rigdom og skønhed, der findes (i vores og verdens haver).

    Glæder mig meget til at se alle de vidundre, der er i din have - set gennem det nye udstyr.

    Knus fra
    Marianne
    Den Helbredende Have

    PS. Susanne - kunne ikke finde email på dig, så har lagt min adresse på indlægget om ingefær. Vil du ikke godt slette den, så den ikke ligger frit tilgængeligt på nettet? På forhånd tak.

    SvarSlet
  8. Uhm - det ser lækkert ud! Hvor er du heldig med dit nye kamera. Jeg glæder mig til at se en hel masse flotte billeder her på bloggen!

    SvarSlet
  9. Tillykke med det nye kamera - det bliver spændende at se din have gennem den nye linse.

    SvarSlet
  10. Tillykke med dit nye kamera, det ser ud til at tage fine billeder. Venter spændt på de næste.

    SvarSlet
  11. Tillykke med det lækre grej :) Åbningsbillederne er vældigt appetitlige.

    SvarSlet
  12. @ Helena; tillykke med fødselsdagen - håber fu råt tid til at bestille en linse, for det er så skønt at lege :-)

    @ Vivi; ja, jeg glæder mig til at prøve det rigtig af i haven :-)

    @ Susanne; tror helt sikkert, at der kan bruges andet end kød - retten er ihvertfald velkrydret. Mon ikke du har mere styr på, hvad der kunne være ideelt at erstatte kødet med?

    @ Signe; det forståes ;-) Krydser fingre for, at du snart får et også og nu er der jo ikke så længe til din fødselsdag :-)

    @ Marianne; kan godt forstå, at du ønsker dig en macro - ikke billigt, men med al den leg og fornøjelse vi kan få ud af det, så er jeg helt sikker på, at det er pengene værd :-)

    Det var sørme godt, at du henledte min opmærksomhed på det indlæg igen. Jeg sletter adressen og får sendt lidt arum til dig. Men det bliver tidligst i weekenden - håber det kan vente?

    @ Birgitte; jeg kan slet ikke lade være ;-)

    @ Berit; der kommer masser :-)

    @ Lisbeth; jeg skal lige lære at tage biledernekorrekt, men øvelse gør som sagt mester :-)

    @ Ulla; tak :-)

    SvarSlet
  13. Whauuuuuuu.....det er da bedre end juleaften ;0) Kan godt forstå glæden er stor - trods de trælse omstændigheder:0) Her vil jeg glæde mig til at se flere lækre billeder;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  14. @ Dorthe; ja det er herligt men ærgerligt, at det er så mørkt, når je kommer hjem fra arbejde, at det ikke er muligt at tage billeder. Men nu kommer weekenden og så håber jeg - og krydser fingre for, at det ikke blæser for meget, for så er det heller ikke muligt, at fotografere med macro!

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

DIY - selvandings potte

I et indlæg i foråret (næh nu jeg får set efter, så var det faktisk vinter), lovede jeg at vise, hvad jeg skulle bruge nogle af alle de ting til, som jeg samlede. Tiden er kommet til at bruge de tomme konservesdåser til en selvvandings potte. Jeg er stærkt inspireret til idéen fra en video på Youtube hos en amerikansk dame og nu kan jeg jo selvfølgelig ikke husk hvor. Men I får lige opskriften her "på dansk". Jeg har brugt følgende ting; spand fra blomsterhandlere - én af de store spande, som de får afskårne blomster hjem i 5 konservesdåser med bund og top skåret af rund folie tærteform en-gangs karklud håndklæde rør, som er lidt længere end spandens højde pottejord plante - jeg har plantet en chili der i Jeg satte konservesdåserne ned i spanden og det er i dette område, at der er plads til vandet. For at vandet kun er i det nederste område, borede jeg et hul lige under højden af konservesdåserne. Hullet skal fungere som et overløbshul, således at va

Rionet brugt til forskellige formål

Så blev der skåret endnu et par rionet til, som skal bruges til espalier i haven. Og de blev også sat op. Det første blev sat op ved urtehaven, hvor de skal fungere dels som rum-skaber og "blikfanger" og dels skal der gro et par tornløse brombær op af det. Det andet ved tobakspibeplanten, som ikke har haft noget at klatre op af siden vi fjernede hækken i efteråret 2011, så det bliver dejligt at få den som en væg i stedet for ud over græsplænen. Jeg havde set hos min veninde på Fyn, at hun havde nogle bøjede rionet som fungerede som plantestøtter. Smart, så det måtte jeg også have. Heldigvis havde jeg gemt resterne fra denne og fra sidste gang vi skar til (man er jo samler), så jeg fandt nogle gode stykker jeg kunne anvende. Jeg bøjede nettene over et bræt. Mens jeg stod på brættet, tog jeg fat i nettet og trak nettet op mod mig selv. Det var nødvendigt at tage fat så langt nede mod brættet som muligt for at få en nogenlunde skarp bøjning.   Et lille stykke af ri

Ulv i fåreklæder

Jeps jeg nåede at sætte de sidste løg idag og sikke en dejlig tilfredsstillelse det er. Men derfor må vinteren nu gerne blive væk et stykke tid endnu - jeg har stadig mange projekter, som jeg gerne vil nå et par stykker mere af inden. Sjovt som sådan et løglægnings-projekt kan sætte nyt lys på et bed. For da jeg skulle igang med at sætte løgene i et område, fik jeg øjene op for, at den italienske arum breder sig voldsomt og fylder alt for meget. Den har tidligere fået lov at brede sig, fordi jeg synes, at den er så facinerende i dens livscyklus og fordi de hvidbrogede blade passer så fint i det hvide husbed. Men inden jeg kunne sætte løg, måtte jeg grave dele af den væk for at få plads. De små nye planter er nemme at fjerne, idet deres små knolde stadig ligger øverligt. Det er straks noget sværere at fjerne de større planter, hvor knoldende har boret sig ned i jorden. Og de er så viseligt indrettet, at de lader stilken slippe knolden, hvis man trækker i stilken. Så en spad