Gå videre til hovedindholdet

Solopgang i stuen

Jeg var ude for at hente brænde, så vi kunne få varme i stuen. En smuk, smuk orange sol var ved at stå op til endnu en kold, kold dag. Det blev kun til et kort visit derude i den luneste vinterjakke jeg har. Men jeg syntes ikke, at det var nogen fornøjelse, så jeg kom hurtigt ind igen.


Men indenfor skinnede den orange opgående sol gennem et vindue og hen i den anden ende af stuen. Det gav et skønt motiv med en orkidé på skrivebordet.

Tilføjet senere
Kl. 10 var her minus 13 grader og Landbohaven skrev om minus 22 grader i Jylland. Jeg blev derfor nysgerrig for at finde ud af kulderekorden i Danmark og fandt følgende oplysninger på DMI;

-31,2°C, Hørsted, Thy, jan. 1982 

Ja, så har vi da vist ikke noget at klage over!

Kommentarer

  1. Ja der skal også mere end 10 vilde heste til at lokke mig ud i kulden.

    Skønt morgenbillede.

    -karina

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er godt nok koldt idag. Lige nu står termometret på 12 minus grader. Det er kun det allermest nødvendige, som bliver foretaget ude idag ex. skal posten hentes ude ved vejen - selv 30 meter synes meget ubeageligt ;-)

      Slet
  2. Vildt skønt motiv... godt 'fanget' :o)
    Det er med at udnytte alle de solstråler vi kan i denne hæslige kulde - for nu er vinteren da godt nok kommet...

    Ha en go dag...

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - jeg kunne heller ikke stå for motivet. De frostgrader vi ikke har fået tidligere er da lige akkumuleret til disse dage. Håber alle have-væksterne klarer skærrene.
      Du ønskes og en go dag :-)

      Slet
  3. Hvor er det et smukt billede.. godt "fanget"
    Ja det er koldt. her havde vi - 22 grader kl. godt 8.. Kl 6,15 var her - 22,6 graders frost....brrr.
    Ha` en god lørdag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - det måtte bare foreviges :-)
      Føj for den - minus 22 grader, det er godt nok mere end koldt. Gad vide hvad kulderekorden er i DK? Var lige forbi for at slå det op på DMI, som siger om kuldrekorden i Danmark; -31,2°C, Hørsted, Thy, jan. 1982.
      Du ønskes også en god lørdag :-)

      Slet
  4. Når jeg læser om jeres kulde, er jeg rigtig glad for vores sne og knap så lave temperaturer. Jeg ved nemlig, at det er en meget dårlig coctail til rhododendron, skarp sol og kulde. Nej så pyt lad bare os "nøjes" med sneen. Utroligt er det, at der er så stor forskel på vejret i vores ellers så lille land.
    Det var godt, du kunne få solen ind i stuen :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har fuldstændig ret i, at det er slemt med cocktailen af barfrost og vintersol. Vi må bare krydse fingre for, at bl.a. vore rododendron klarer det. Og så kan jeg godt forstå, at du er glad for jeres sne og færre frostgrader.
      Det er skønt at stå i solstrålerne og blive varmet op - indendørs vel at mærke :o)

      Slet
  5. Ja uha, det er koldt. Heldigt, at jeg endelig har fået leveret nyt brænde. Men det er nu alligevel koldt om morgnen, når brændeovnen er gået ud i løbet af natten. Nu buldrer den heldigvis lystigt :-)
    Og så har jeg jo også fået et nyt profilbillede. Fantastisk fotograf!! ;-)
    Knus Signe

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er glad for at høre, at dit brænde er kommet, for ellers havde det ikke været sjovt idag eller de kommende dage. For du har ret i, at der ikke skal lang tid til førend stuen er kold igen, hvis brændeovnen ikke buldrer.
      Skønt profilbillede ;-)

      Slet
  6. Godt man kan blive indendøre i dag :-)
    Det ser koldt ud selvom solen skinner fra en skyfri himmel. DMI skriver, at temperaturen her i Billund har været nede på -17.9.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg skulle heller ikke ud mere end højest nødvendigt idag - til og fra bilen var hvad jeg bedrog.
      18 minus grader - det er næsten for koldt til at være sandt!

      Slet
  7. Hej Susanne. Det var virkelig et godt billede. Ja, det er med at nyde varmen indendøre, men vejret er fantastisk selvom der er koldt. Her skinner solen fra en skyfrihimmel. Jeg fyldte hele brændekurven i går aftes, så nu kan vi have gang i brændeovnen fra morgenstunden af. Det er dejligt. På en måde er det lidt hyggeligt med vejret lige nu og heldigvis er det ikke blevet besværligt at færdes udenfor endnu. Jeg håber, at dette er det værste vinter vi får i år. Der er lige tilpas snemængde efter min mening. Rigtig god lørdag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :-) Synes også selv, at motivet er ret fedt.
      Vi havde et værre bøvl med at få tændt godt op igår efter at jeg havde hentet brændet ind. Men tror, at vi blev den erfaring rigere, at brændet brænder meget bedre, når det er stuetemperatur, hmm. Så nu gør vi som dig - henter brænde ind på forhånd!

      Slet
  8. Hej Susanne.
    Nej, vi skal ikke klage -31,7 C det er koldt! Men min vinterhave-clematis kan ikke tåle under 0 C, så jeg har store kvaler. Vi forsøgte at fyre op i kakkelovnen, men vi kan slet ikke følge med...... Har den dækket ind med et drivhus i drivhuset, men jeg tror jeg nu vil gå ud og løfte planten i kælderen. Der er ca. 18 C, håber ikke det er for varmt. Pest eller kolera.
    God lørdag!
    Skipper

    SvarSlet
    Svar
    1. Uha, ja - det lyder som lidt af et mareridt med din clematis. Håber at den overlever, for det vil da være for ærgerligt, at den går til. Jeg ville nu også sætte den i kælderen. Krydser fingre for, at den overlever.

      Slet
  9. Det er et skønt motiv du lige fangede der :)
    Jeg hørte i vejrudsigten her til aften at de lover temperaturer over frysepunktet i næste weekend. Lad os håbe det holder!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er rigtig morgensolsstemning :-)
      Det kunne nu være rart, hvis det var knap så koldt, så håber, at det lovede holder.

      Slet
  10. Ja, det er med at nyde de skønne skønne solopgange og det magiske lys i tiden.......det er fantastisk smukt. Det er rigtig islygtevejr.......jeg kan bare stille dem til frost på trappen i stedet for i fryseren i disse dage ;0)

    Super smuk X-faktor kandidat du har fundet frem Susanne.....vi har haft travlt med børnefødseldage her så jeg nåede ikke den blå :0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er så meget fantastisk smukt lys. Ofte er det når jeg kører hjem fra arbejde og så nyder jeg virkelig turen hjem. Overvejer ofte om jeg burde tage DSLR-kameraet med i bilen og holde ind, for at tage nogle billeder.
      Ærgerligt, at du ikke nåede den blå - men der er jo heldigvis flere farver tilbage, som du kan nå at være med på. Og det er jo en fantastisk gul anemone du har til det gule tema.
      Tillykke med børnenes fødselsdage :-)

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

DIY - selvandings potte

I et indlæg i foråret (næh nu jeg får set efter, så var det faktisk vinter), lovede jeg at vise, hvad jeg skulle bruge nogle af alle de ting til, som jeg samlede. Tiden er kommet til at bruge de tomme konservesdåser til en selvvandings potte. Jeg er stærkt inspireret til idéen fra en video på Youtube hos en amerikansk dame og nu kan jeg jo selvfølgelig ikke husk hvor. Men I får lige opskriften her "på dansk". Jeg har brugt følgende ting; spand fra blomsterhandlere - én af de store spande, som de får afskårne blomster hjem i 5 konservesdåser med bund og top skåret af rund folie tærteform en-gangs karklud håndklæde rør, som er lidt længere end spandens højde pottejord plante - jeg har plantet en chili der i Jeg satte konservesdåserne ned i spanden og det er i dette område, at der er plads til vandet. For at vandet kun er i det nederste område, borede jeg et hul lige under højden af konservesdåserne. Hullet skal fungere som et overløbshul, således at va

Rionet brugt til forskellige formål

Så blev der skåret endnu et par rionet til, som skal bruges til espalier i haven. Og de blev også sat op. Det første blev sat op ved urtehaven, hvor de skal fungere dels som rum-skaber og "blikfanger" og dels skal der gro et par tornløse brombær op af det. Det andet ved tobakspibeplanten, som ikke har haft noget at klatre op af siden vi fjernede hækken i efteråret 2011, så det bliver dejligt at få den som en væg i stedet for ud over græsplænen. Jeg havde set hos min veninde på Fyn, at hun havde nogle bøjede rionet som fungerede som plantestøtter. Smart, så det måtte jeg også have. Heldigvis havde jeg gemt resterne fra denne og fra sidste gang vi skar til (man er jo samler), så jeg fandt nogle gode stykker jeg kunne anvende. Jeg bøjede nettene over et bræt. Mens jeg stod på brættet, tog jeg fat i nettet og trak nettet op mod mig selv. Det var nødvendigt at tage fat så langt nede mod brættet som muligt for at få en nogenlunde skarp bøjning.   Et lille stykke af ri

Ny pergola

Tobakspibeplanten har fået mere plads! Et par af havens stolper med rionet har fået en overlægger og tobakspibeplanten har derved fået lidt mere plads at brede sig på.  Jeg har længe haft et ønske, om at forbinde stolperne med tobakspibeplanten og stolperne på den anden side af græsstriben. Et ønske som nu er blevet opfyldt og vi har fået en pergola. Tobakspibeplanten er stor og kraftig og griber fast i planterne, som gror omkring den. Håber er derfor, at den vil gribe fast i loftet med rionet i pergolaen og med tiden danne et grønt loft. Men den skal nok have en hjælpende hånd i starten for at blive guidet det rigtige sted hen. På modsatte side af pergolaen er der også stolper med rionet, men herpå er der sat et par klematis. De er endnu små og plantet sidste år, så der går nok noget tid førend de fylder.