Gå videre til hovedindholdet

De kattens porrer og klematis

Jeg er uvenner med naboens kat - den ved det bare ikke! Den har tilegnet sig et område i et af højbedene og bruger det som toilet.


Når den har besørget, så skraber den i jorden og den har ingen respekt for mine nyplantede porrer. Nu har jeg efterhånden plantet porrerne mange dage. Gad vide om jeg kan blive ved at kalde dem for nyplantede hele sæsonen! Og hvor lang tid holder de mon til at blive blottet for jord!

Og så fikjeg en overraskelse på min tur rundt i haven i dag. Klematisene på det sorte espalier blomstrer. Måske er det to forskellige planter - blomsterne er begge hvide, men ligner ikke helt hinanden.



Det var to klematis, som jeg reddede sidste år fra at blive kvalt af skvalderkål.  Jeg havde en fornemmelse af, at det var den blå 'The President', men var ikke sikker. Men nu er jeg da blevet sikker på, at det er det ikke. Men der var intet navneskilt, så hvilke klematis det drejer sig om, er uvist.


Klematisene er kravlet op og dækker den øverste del af espalieret. Men jeg synes nogle af stænglerne ser noget brune ud. Jeg er bange for, at det er visnesyge, som har ramt planten. Visnesyge rammer kun klematis i gruppe to det vil sige de klematis, som blomstrer i maj/juni.

Jeg fandt et indlæg hos Dorthe Solhat, som netop omtaler, hvad der kan gøres ved visnesyge hos klematis. Jeg må ud med beskærersaks og se at få fjernet de visne stængler så langt nede under jorden som muligt. Og så krydser jeg fingre for, at visnesygen ikke har spredt sig til de andre stængler på planterne. Jeg håber, at jeg kan redde disse klematis, for de er da ret smukke.

Kommentarer

  1. Hej Susanne. Det der med katten kender jeg. Jeg har løst problemet ved at klippe en masse pinde på ca. 25-30 cm. Stukket dem i jorden - tæt, så der ikke er plads til at en kat kan smyge sig imellem. Det hjælper, selv om det ikke ser kønt ud.

    Katte har det med at lave sit toilet samme sted. De går efter lugten!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak for tipset - jeg må have klippet nogle (mange) pinde som forhindringer i bedet.

      Slet
  2. Ja hvor er det ærgerligt med de clematis, jeg har også et par stykker, der ser sølle ud, så jeg har besluttet kun af købe fra gruppe 1 og 3 fremover.
    De er da fine, dem du har fundet i blomst nu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er kommet til samme konklussion som dig. Ikke flere klematis fra gruppe 2.
      Ja, de er rigtig fine, så det er ærgerligt, at de er syge.

      Slet
  3. Ja, de katte kan altså være temmelig irriterende, når de ikke kan holde sig hjemme hos sig selv. Jeg ville have foreslået nøjagtig det samme som Susanne. Det har jeg nemlig også haft held med. Også overfor 'skrabende' hund, og duer :-)
    Jeg tror desværre også at jeg har visnesyge i et par stykker igen i år. Det er bare en irriterende sygdom i de smukke Clematis. Eneste trøst er at de næsten altid kommer sunde igen til næste år.

    SvarSlet
    Svar
    1. jeg må simpelhen have snittet nogle pinde og få dem sat op i bedet, så den kat kan komme væk.
      Det er rigtig irriterende, at der kommer sygdom i klematisene - de står så flot og så er det pludselig slut. Og selvom de kommer fint igen til næste år, er der så ikke stor risiko for, at den samme plante får sygdom igen til næste år?

      Slet
  4. Hej Susanne. Ja, de katte kan man godt blive uvenner med. Sidste år brugte genboens kat mit nyplanterede rosenbed som toilet. Jeg fik et tip om at skære citroner i runde skiver og lægge ud i bedet, for katten kan ikke lide lugten af citron - Det virkede, men det så unægteligt lidt spøjst ud med citronskiver på jorden under roserne. Holdbarheden varede i godt og vel 3 uger og da havde roserne vokset så meget til, så katten havde opgivet det bed. Jeg har lavet et indlæg om det på min blog sidste år, som du evt. kan læse. Overskriften hedder Katten og citronen!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Sikke et sjovt påhit og jeg må give dig ret i, at det må have set lidt spøjst ud. Men pyt, hvis det virker, så er det jo det hele værd. Tak for tippet :-)

      Slet
  5. Hvor er dine klematis smukke.
    Med hensyn til naboens kat. Hvis ikke citron skiver hjælper, som Birgitte skriver, så prøv at smide vand på den, så tror jeg den holder sig væk i et stykke tid. Katte kan IKKE li vand, og det tager den ingen skalde af....
    Ha´ en god aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Vand har jeg tænkt på, men jeg har aldrig set den besørge, så ...
      Ja, det er rigtig smukke, så det er ærgerligt, at der er gået sygdom i dem :-(

      Slet
  6. Kære Susanne
    Ja, det er ærgeligt, ikke at have sine bede i fred for katte... Min far har haft samme problem og løst det ved at lægge et stykke rio-net ud over højbedet. Han regner med at kunne tage det væk, når planterne er vokset til. Men indtil videre holder det i al fald kattene væk. Løsningen er selvfølgelig smartest, hvis man lige har noget rio-net (eller lignende) liggende... Håber du vinder kampen.
    Mange hilsner
    Stinne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvorfor har jeg dog ikke tænkt over det noget før. Jeg har rionet liggende, så det er da en rigtig smart løsning. Mange tak for tippet :-)

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

DIY - selvandings potte

I et indlæg i foråret (næh nu jeg får set efter, så var det faktisk vinter), lovede jeg at vise, hvad jeg skulle bruge nogle af alle de ting til, som jeg samlede. Tiden er kommet til at bruge de tomme konservesdåser til en selvvandings potte. Jeg er stærkt inspireret til idéen fra en video på Youtube hos en amerikansk dame og nu kan jeg jo selvfølgelig ikke husk hvor. Men I får lige opskriften her "på dansk". Jeg har brugt følgende ting; spand fra blomsterhandlere - én af de store spande, som de får afskårne blomster hjem i 5 konservesdåser med bund og top skåret af rund folie tærteform en-gangs karklud håndklæde rør, som er lidt længere end spandens højde pottejord plante - jeg har plantet en chili der i Jeg satte konservesdåserne ned i spanden og det er i dette område, at der er plads til vandet. For at vandet kun er i det nederste område, borede jeg et hul lige under højden af konservesdåserne. Hullet skal fungere som et overløbshul, således at va

Rionet brugt til forskellige formål

Så blev der skåret endnu et par rionet til, som skal bruges til espalier i haven. Og de blev også sat op. Det første blev sat op ved urtehaven, hvor de skal fungere dels som rum-skaber og "blikfanger" og dels skal der gro et par tornløse brombær op af det. Det andet ved tobakspibeplanten, som ikke har haft noget at klatre op af siden vi fjernede hækken i efteråret 2011, så det bliver dejligt at få den som en væg i stedet for ud over græsplænen. Jeg havde set hos min veninde på Fyn, at hun havde nogle bøjede rionet som fungerede som plantestøtter. Smart, så det måtte jeg også have. Heldigvis havde jeg gemt resterne fra denne og fra sidste gang vi skar til (man er jo samler), så jeg fandt nogle gode stykker jeg kunne anvende. Jeg bøjede nettene over et bræt. Mens jeg stod på brættet, tog jeg fat i nettet og trak nettet op mod mig selv. Det var nødvendigt at tage fat så langt nede mod brættet som muligt for at få en nogenlunde skarp bøjning.   Et lille stykke af ri

Ulv i fåreklæder

Jeps jeg nåede at sætte de sidste løg idag og sikke en dejlig tilfredsstillelse det er. Men derfor må vinteren nu gerne blive væk et stykke tid endnu - jeg har stadig mange projekter, som jeg gerne vil nå et par stykker mere af inden. Sjovt som sådan et løglægnings-projekt kan sætte nyt lys på et bed. For da jeg skulle igang med at sætte løgene i et område, fik jeg øjene op for, at den italienske arum breder sig voldsomt og fylder alt for meget. Den har tidligere fået lov at brede sig, fordi jeg synes, at den er så facinerende i dens livscyklus og fordi de hvidbrogede blade passer så fint i det hvide husbed. Men inden jeg kunne sætte løg, måtte jeg grave dele af den væk for at få plads. De små nye planter er nemme at fjerne, idet deres små knolde stadig ligger øverligt. Det er straks noget sværere at fjerne de større planter, hvor knoldende har boret sig ned i jorden. Og de er så viseligt indrettet, at de lader stilken slippe knolden, hvis man trækker i stilken. Så en spad