Gå videre til hovedindholdet

"Tyve" på spil

Vi har været væk et par dage til en skøn havefest hos svigerforældrene i Jylland. Og det er der "nogle" som har benyttet sig af. Før vi tog afsted var der en del modne vindruer i drivhuset, men da vi kom hjem blev jeg mødt af dette syn .........


da jeg stak hovedet indenfor i drivhuset. Der var ikke mange modne druer tilbage.

Tidligere på ugen har jeg overrasket en solsort i drivhuset - den blev noget forfjamsket og kunne slet ikke finde ud af hvor drivhusdøren var igen.

Og fra soveværelsesvinduet har jeg har set en solsort hoppe ud af drivhuset med en drue i næbbet. Så jeg er helt sikker på, at det er solsortene, som gør sig til vindrue-tyve.


Ærgerligt at solsortene får glæde af de druer fra planter, som jeg har nippet og plejet lige siden foråret. Så jeg spekulerer på, om jeg mon kan hænge et eller andet slags luftigt gardin op i døren til drivhuset, så solsortene ikke kan finde vej ind af døren. Eller har de mon lært, at der er lækkert mad derinde, så de alligevel vil forcere gardinet med mindre det er et net magen til det, som anvendes til at lægge over jordbær og frugtbuske.

Kommentarer

  1. Ej, hvor frækt! Elsker mine fugle i haven. Solsorten er dog en lille værre en. Da alt var færdigt omkring vores trampolin(med Champost), gik der ikke længe før det hele var rodet til igen. Her er jeg sikker på, at solsorten var skurken. Fra nu af vil jeg skule af den, for det med dine druer, men stadig holde af dens sang og pudsige optræden over græsset....
    Ved ikke hvor klog den er- du må prøve dig frem.

    SvarSlet
  2. øv ... skynd dig at spise de sidste ;0)

    SvarSlet
  3. De er snu de solsorte, og de elsker også mine bær i haven. Jeg har ikke druer, men jordbær og ribs har jeg heller ikke for mig selv, hvis jeg ikke forhindrer solsorten i at smæske sig.

    SvarSlet
  4. Kan man ikke en gang have bær i fred i drivhuset, det er da træls.

    SvarSlet
  5. Øv, og ja skynd dig at spise resten.

    Jeg kender problemet, jeg har også problemer med hvepse o.l. de suger alt saft ud, så der kun er en runken skal tilbage.

    I år har jeg dog druer tilbage, endnu.

    Ha´ en god uge.

    Hilsen Hanne, Tilst.

    SvarSlet
  6. Det er bare ikke iorden Mr. Blackbird!!! På den anden side er det svært at skælde en solsort ud, kan allerede høre mig selv hvis jeg så den på vej ud af vinduet med en drue: "Nååårrrhhh...hvor er det sødt....". Jeg har dog også brummet noget mellem grenene på mine blåbær. Før vi tog på ferie nippede jeg lidt modne bær og tænkte at når vi kom hjem var de klar. Og det var de!! Spist og det hele, kun ripper tilbage. Vi har haft blåbærrene i flere år, de står bag drivhuset og har ikke før været besøgt at fugle, men nu hemmeligheden åbenbart afsløret så næste år står den på net over herlighederne.

    Håber du trods alt får lov at få lidt druer og ideen med gardinet i døren er nok ikke helt tosset. :o)

    SvarSlet
  7. Rigtig træls med ubudne gæster.
    Solsorten har nok fået smag på de gode vindruer, så jeg tror det bliver vanskeligt at holde dem væk.
    Skynd dig og spis de sidste.
    Ha´ en dejlig aften.

    SvarSlet
  8. Hej Susanne. Ja det er helt sikkert Solsorte. "Vores" gør det samme og de lærer ungerne til det samme, så de fortsætter. Så enten skal du dele eller sætte net for døren. Men det skal være så "lukket" at de ikke kommer ind, for er der et hul nogen steder, så er de inde og kan ikke komme ud. Vi har haft flere redningsforsøg. Hos os spiser de alt hvad vi har af lækre sager og jeg har det lidt som fru Friis.....syntes det er meget sødt, når de sådan selv kan finde ud af at snuppe maden. Men altså særlig givtigt er det jo ikke for os selv :)
    Kh Lise Lotte

    SvarSlet
  9. Da jeg første gang var på besøg hos min datter i det sydlige Florida, blevj eg helt vild med deres screen door, så da jeg var hjemme i Danmark, fik jeg straks tømmeren til at lave sådan en til min vinterhave. Det er bare en træramme med fintmasket net udspændt, og ikke engang myg kan komme ind; og det er tilmed let for os andre at komme ud og ind.
    Det var ikke engang særlig dyrt, så vidt jeg husker.
    Happy Wildlife Gardening
    Jytte
    www.danishknitdesign.com

    SvarSlet
  10. Solsortene har da holdt fest hjemme i din have :o) Det lyder som en god idé med den screen door, som Jytte foreslår.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

DIY - selvandings potte

I et indlæg i foråret (næh nu jeg får set efter, så var det faktisk vinter), lovede jeg at vise, hvad jeg skulle bruge nogle af alle de ting til, som jeg samlede. Tiden er kommet til at bruge de tomme konservesdåser til en selvvandings potte. Jeg er stærkt inspireret til idéen fra en video på Youtube hos en amerikansk dame og nu kan jeg jo selvfølgelig ikke husk hvor. Men I får lige opskriften her "på dansk". Jeg har brugt følgende ting; spand fra blomsterhandlere - én af de store spande, som de får afskårne blomster hjem i 5 konservesdåser med bund og top skåret af rund folie tærteform en-gangs karklud håndklæde rør, som er lidt længere end spandens højde pottejord plante - jeg har plantet en chili der i Jeg satte konservesdåserne ned i spanden og det er i dette område, at der er plads til vandet. For at vandet kun er i det nederste område, borede jeg et hul lige under højden af konservesdåserne. Hullet skal fungere som et overløbshul, således at va

Rionet brugt til forskellige formål

Så blev der skåret endnu et par rionet til, som skal bruges til espalier i haven. Og de blev også sat op. Det første blev sat op ved urtehaven, hvor de skal fungere dels som rum-skaber og "blikfanger" og dels skal der gro et par tornløse brombær op af det. Det andet ved tobakspibeplanten, som ikke har haft noget at klatre op af siden vi fjernede hækken i efteråret 2011, så det bliver dejligt at få den som en væg i stedet for ud over græsplænen. Jeg havde set hos min veninde på Fyn, at hun havde nogle bøjede rionet som fungerede som plantestøtter. Smart, så det måtte jeg også have. Heldigvis havde jeg gemt resterne fra denne og fra sidste gang vi skar til (man er jo samler), så jeg fandt nogle gode stykker jeg kunne anvende. Jeg bøjede nettene over et bræt. Mens jeg stod på brættet, tog jeg fat i nettet og trak nettet op mod mig selv. Det var nødvendigt at tage fat så langt nede mod brættet som muligt for at få en nogenlunde skarp bøjning.   Et lille stykke af ri

Ulv i fåreklæder

Jeps jeg nåede at sætte de sidste løg idag og sikke en dejlig tilfredsstillelse det er. Men derfor må vinteren nu gerne blive væk et stykke tid endnu - jeg har stadig mange projekter, som jeg gerne vil nå et par stykker mere af inden. Sjovt som sådan et løglægnings-projekt kan sætte nyt lys på et bed. For da jeg skulle igang med at sætte løgene i et område, fik jeg øjene op for, at den italienske arum breder sig voldsomt og fylder alt for meget. Den har tidligere fået lov at brede sig, fordi jeg synes, at den er så facinerende i dens livscyklus og fordi de hvidbrogede blade passer så fint i det hvide husbed. Men inden jeg kunne sætte løg, måtte jeg grave dele af den væk for at få plads. De små nye planter er nemme at fjerne, idet deres små knolde stadig ligger øverligt. Det er straks noget sværere at fjerne de større planter, hvor knoldende har boret sig ned i jorden. Og de er så viseligt indrettet, at de lader stilken slippe knolden, hvis man trækker i stilken. Så en spad