Gå videre til hovedindholdet

Kartoflerne er sat ...

..... til spirring i æggebakker - med øjnene opad.
Det er vigtigt, at kartoflernes øjne er sat opad, da det er herfra toppen udvikles. Ved at bruge en æggebakke, så står kartoflerne fast og jeg undgår at kartoflerne ruller rundt.

Kartoflerne er sat i det koldeste værelse og det er endda ikke særligt koldt - omkring 20°. Kartoflerne er sat på gulvet i et vindue, så jeg håber, at de får tilstrækkeligt med lys. Det gik fint sidste år, så det gør det sandsynligvis også i år.
Når spirer er vokset lidt, så bliver de plantet i mælkekartoner indtil de kan komme udenfor. Om de skal have en mellemstation i drivhuset vil forårs-temperaturerne vise.

Og så skal jeg også snart have dækket et bed med plastik, så jorden kan blive varmet op. Det er første gang, at jeg skal prøve det, men jeg håber, at det giver en lidt tidligere høst.

Kommentarer

  1. Hm...jeg må indrømme, at jeg ikke gør meget ud af at forspire kartofler.
    Sidste år prøvede jeg for første gang at købe læggekartofler og havde dem liggende på en avis....og kattene troede det var legetøj...

    Jeg bruger for det meste almindelige købte spisekartofler, der er begyndt at spire - og det fungerer fint. De smager i hvert fald glimrende.

    Køber dog også læggekartofler - men tror ikke jeg lader dem forspire specielt meget i år. Smider dem nok bare i en spand og dækker med jord ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tror da helt sikkert, at man kan bruge almindelige spisekartofler. Den eneste forskel på dem og læggekartofler er vist bare, at læggekartoflerne er kontrollerede og dermed er man sikker på, at de ikke indeholder alverdens sygdomme.

      Sjovt at kattene troede det var legetøj - men hvordan skulle de også vide bedre!

      Mon ikke der er en lille fordel i at forspire kartoflerne - ellers ville så mange vel ikke forspire dem (det er vel ikke kun for at tilfredstille trangen for at komme igang).

      Slet
  2. Glemte lige: Mener jeg satte mine kartofler ud i løbet af marts sidste år....alle spandene ovenpå et tykt lag avispapir (på fliserne) og dækket af en 4-dobbelt lag fiberdug over indtil risikoen for nattefrost var overstået. Kiggede naturligvis til dem en gang imellem - og fyldte mere jord på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder som tidligt at sætte kartoflerne ud, men samtidig havde du jo også beskyttet dem godt. Jeg fik først sat mine ud d. 29. april, så det er ihvertfald én måned senere end dine. Jeg håber på, at med plastik før udplantning og over kartoflerne efter udplantning, så kan jeg få dem plantet ud tidligere end sidste år.

      Slet
  3. Jeg kan godt huske dit kartoffelprojekt sidste år, det gik vist meget godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi fik i hvertfald en masse dejlige kartofler omend det ikke var så tidligt som forventet. Men det var nok til, at jeg er klar til at prøve igen :-)

      Slet
  4. Held og lykke med kartoflerne.

    SvarSlet
  5. Tak for vejledningen.Jeg har købt læggekartofler som jeg vil lægge til forspiring nu.
    Held og lykke med dine!
    Hilsen
    Lise

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så lidt og held og lykke med dine :-)

      Slet
  6. Hm.. måske jeg skal prøve at forspirer kartoflerne i år. Jeg plejer kun at have aspargeskartofler, det er vores yndling om sommeren.

    Jeg prøvede med sort plastik forrige år, men synes nu ikke det gjorde den store forskel.

    Kh. Anne-Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Arspargeskartofler smager også vildt godt, men synes at have hørt, at de nemt bliver skårede - der det mon korrekt eller er det gammel viden?

      Hmm, ærgerligt at du ikke fik tidligere høst med plastikken. Jeg tror nu, at jeg prøver alligevel :-)

      Slet
  7. jeg takker, det minder mig lige om at jeg nok lige skal have købt nogen læggekartofler idag ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Håber du finder nogle og held og lykke med dem :-)

      Slet
  8. Hej Susanne.Dejligt indlæg om kartofler.Sjovt nok har jeg også lige lavet et indlæg om det samme.
    Men vi kan da glæde os til de første nyopgravede kartofler.....findes der noget bedre.God dag knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, der findes ikke meget bedre :-)

      Slet
  9. Skønt med nye kartofler. Jeg blev inspireret af Ole fra Oles Have sidste år og plantede min kartofler i sorte spande. Det var mægtigt. Men i år skal jeg være i bedre tid, så godt du lige fik lavet det indlæg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for påmindelsen om sorte spande - jeg tror nemlig, at der er for mange til et højbed og så kunne det være fint at bruge de sidste i spande. Måske i drivhuset hvor de vil få lidt mere varme :-)

      Herligt at jeg kan være med til at læggekartoflerne skal igang :)

      Slet
  10. Ja mine kartofler ligner dine, jeg har også sat til spiring i en gammel æggebakke og så må vi se om det bliver godt.

    Jeg har købt nogle forskellige kartofler i brugsen fra Frankrig som jeg synes det kunne være sjovt at lave nye kartofler af i år... nu må se om det virker :)

    Dine ser rigtig fine ud og spirerne er godt på vej.

    SvarSlet
    Svar
    1. Æggebakker er bare praktiske til kartoflerne, som næsten har form og størrelse som et æg :-)

      Det bliver spændende at høre dine erfaringer med de franske kartofler :)

      Slet
  11. Når jeg kommer ind på din blog... kribler det i fingrene. Hold nu op... hvor bliver det dejligt, når jeg kan komme i kolonihaven igen. Tror dog ikke, kæresten er med på at forspirer kartofler. "Vi gør, som hans desværre afdøde mor gjorde" - og det er ok med mig...

    SvarSlet
    Svar
    1. Skønt at kriblerierne bliver aktive, når du besøger bloggen :-) Og ja, det bliver så skønt at komme igang derude igen - kan næsten ikke vente.

      Hvis jeres metode virker, så er det da helt fint - god fornøjelse med dem :-)

      Slet
  12. Hej Susanne. Sikke mange gode idéer du har. Smart med kartofler i æggebakker.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :-) Ja, æggebakkerne passer perfekt til kartoflernes størrelse og form og så ruller de ikke rundt, men står fast.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

DIY - selvandings potte

I et indlæg i foråret (næh nu jeg får set efter, så var det faktisk vinter), lovede jeg at vise, hvad jeg skulle bruge nogle af alle de ting til, som jeg samlede. Tiden er kommet til at bruge de tomme konservesdåser til en selvvandings potte. Jeg er stærkt inspireret til idéen fra en video på Youtube hos en amerikansk dame og nu kan jeg jo selvfølgelig ikke husk hvor. Men I får lige opskriften her "på dansk". Jeg har brugt følgende ting; spand fra blomsterhandlere - én af de store spande, som de får afskårne blomster hjem i 5 konservesdåser med bund og top skåret af rund folie tærteform en-gangs karklud håndklæde rør, som er lidt længere end spandens højde pottejord plante - jeg har plantet en chili der i Jeg satte konservesdåserne ned i spanden og det er i dette område, at der er plads til vandet. For at vandet kun er i det nederste område, borede jeg et hul lige under højden af konservesdåserne. Hullet skal fungere som et overløbshul, således at va

Rionet brugt til forskellige formål

Så blev der skåret endnu et par rionet til, som skal bruges til espalier i haven. Og de blev også sat op. Det første blev sat op ved urtehaven, hvor de skal fungere dels som rum-skaber og "blikfanger" og dels skal der gro et par tornløse brombær op af det. Det andet ved tobakspibeplanten, som ikke har haft noget at klatre op af siden vi fjernede hækken i efteråret 2011, så det bliver dejligt at få den som en væg i stedet for ud over græsplænen. Jeg havde set hos min veninde på Fyn, at hun havde nogle bøjede rionet som fungerede som plantestøtter. Smart, så det måtte jeg også have. Heldigvis havde jeg gemt resterne fra denne og fra sidste gang vi skar til (man er jo samler), så jeg fandt nogle gode stykker jeg kunne anvende. Jeg bøjede nettene over et bræt. Mens jeg stod på brættet, tog jeg fat i nettet og trak nettet op mod mig selv. Det var nødvendigt at tage fat så langt nede mod brættet som muligt for at få en nogenlunde skarp bøjning.   Et lille stykke af ri

Ulv i fåreklæder

Jeps jeg nåede at sætte de sidste løg idag og sikke en dejlig tilfredsstillelse det er. Men derfor må vinteren nu gerne blive væk et stykke tid endnu - jeg har stadig mange projekter, som jeg gerne vil nå et par stykker mere af inden. Sjovt som sådan et løglægnings-projekt kan sætte nyt lys på et bed. For da jeg skulle igang med at sætte løgene i et område, fik jeg øjene op for, at den italienske arum breder sig voldsomt og fylder alt for meget. Den har tidligere fået lov at brede sig, fordi jeg synes, at den er så facinerende i dens livscyklus og fordi de hvidbrogede blade passer så fint i det hvide husbed. Men inden jeg kunne sætte løg, måtte jeg grave dele af den væk for at få plads. De små nye planter er nemme at fjerne, idet deres små knolde stadig ligger øverligt. Det er straks noget sværere at fjerne de større planter, hvor knoldende har boret sig ned i jorden. Og de er så viseligt indrettet, at de lader stilken slippe knolden, hvis man trækker i stilken. Så en spad