Gå videre til hovedindholdet

Frisør-tid og rose-spørgsmål

Som skrevet i går, så trængte bøgetræet i midterbedet til en kraftig studsning. Og min lille klagesang omkring varmen og manglende effektivitet samt jeres opmuntrende ord havde åbenbart en motiverende virkning.

           Tidligere i dag så bøgetræet sådan ud ...
                                                                            Og her til aften så den sådan ud ...        

I øvrigt utroligt så meget solen spiller ind på farverne på billederne. Godt nok var de bøgegrene/blade jeg klippede væk ny og lys vækst, men også planterne underneden ser meget anderledes ud.

Samtidig fik jeg også luget i bedet og stukket kanter. Og hvor det dog pynter. Nu er det et helt andet bed og det ses også tydeligt på billederne, at afstukne kanter "pynter for en million".

I går viste jeg ikke det sidste hjørne af bedet, nemlig det hjørne, hvor jeg har sat storkenæb, alunrod og duehoved. Dette hjørne ses herunder, men desværre et lidt trist billede på den måde, at det er tydeligt at se, at planterne tørster - de hænger med hovedet.

Og så er det vist snart ved at være på tide, at få klippet den lyserøde storkenæb ned, så den kan komme med en ny blomstring. Men det kræver vist noget vand ovenfra, så den kan skyde med nye skud.

Storkenæben er jeg rigtig glad for, men sidste år havde jeg et problem med, at den væltede ind over græsplænen og plænen var derfor svær at slå.

I år har jeg så lavet en støtte af rionet, som jeg viste i dette indlæg. Den anordning er jeg rigtig glad for. Nu står storkenæben flot op og fylder godt i højden og samtidig så skal man virkelig se efter for at se, at  planterne har en støtte.


Til sidste et lille spørgsmål. På nedenstående billeder ses en rose, som er kommet frem efter jeg har fjernet en masse stedsegrøn og kaprifolie. Jeg har ikke set rosen tidligere - altså i de 11 år vi har boet her.
Jeg vil derfor gerne spørge, om der er en chance for, at det kan være en klatrerose, som er værd at bevare eller skal jeg gå ud fra, at det er den stamme, som en tidligere rose er blevet podet på, så rosen ikke er værd at gemme?

Måske et svært spørgsmål, men mon ikke der sidder én derude, som har erfaringer, som jeg kan trække på. Jeg er selv novice udi roser, så krydser fingre for, at I kan hjælpe.

Kommentarer

  1. Nå, så gav du dig alligevel i kast med det, her i varmen. Men træet blev meget smukt af klipningen, og det pynter jo altid med lige kanter. Smart løsning med det lave rionet til Rose Clair, det har jeg slet ikke tænkt på.

    Jeg kan ikke råde dig med rosen... Selv ville jeg af ren nysgerrighed lade den stå og se hvad det bliver til indtil næste sommer.

    God varm dag igen :)

    SvarSlet
  2. Vi har også et par selvsåede roser i læhegnet. Det er rosa multiflora, og om den er værd at bevare, er jo et spørgsmål om smag og behag. Den passer i hvert fald fint ude i læhegnet. Træet havde bestemt godt af at få frisuren studset.

    SvarSlet
  3. Godt du fik taget dig sammen til at få gjort noget ved både bøg og bede. Mine storkenæb hænger også meget, så jeg har rykket nogen af dem op, de kommer jo altid igen.
    Med hensyn til rosen gætter jeg også på, at det enten er en selvsået eller et vildskud måske. Følg du bare Ullas gode råd og lad den stå til næste år, så kan du altid grave den op, hvis det ikke er noget.

    SvarSlet
  4. Dit træ har både fået klip og farve - fantastisk :) og så skal du da have ros for de utrolig smarte rionet holdere - mine Storkenæb falder ikke ud og nogen kanter, men de falder ud til alle sider, så midten står "bar" - jeg har vist brug for en god frisør, for at klare det problem :) Bange for at rosen er en vildrose.... men de er jo også pæne, hvis man har plads :)

    SvarSlet
  5. langt de fleste kultiverede roser har kun fem sideblade. din har syv, så det er nok en grundstamme.
    bøgetræet ser godt ud med ny frisure :)
    KH
    Marianne

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

DIY - selvandings potte

I et indlæg i foråret (næh nu jeg får set efter, så var det faktisk vinter), lovede jeg at vise, hvad jeg skulle bruge nogle af alle de ting til, som jeg samlede. Tiden er kommet til at bruge de tomme konservesdåser til en selvvandings potte. Jeg er stærkt inspireret til idéen fra en video på Youtube hos en amerikansk dame og nu kan jeg jo selvfølgelig ikke husk hvor. Men I får lige opskriften her "på dansk". Jeg har brugt følgende ting; spand fra blomsterhandlere - én af de store spande, som de får afskårne blomster hjem i 5 konservesdåser med bund og top skåret af rund folie tærteform en-gangs karklud håndklæde rør, som er lidt længere end spandens højde pottejord plante - jeg har plantet en chili der i Jeg satte konservesdåserne ned i spanden og det er i dette område, at der er plads til vandet. For at vandet kun er i det nederste område, borede jeg et hul lige under højden af konservesdåserne. Hullet skal fungere som et overløbshul, således at va

Rionet brugt til forskellige formål

Så blev der skåret endnu et par rionet til, som skal bruges til espalier i haven. Og de blev også sat op. Det første blev sat op ved urtehaven, hvor de skal fungere dels som rum-skaber og "blikfanger" og dels skal der gro et par tornløse brombær op af det. Det andet ved tobakspibeplanten, som ikke har haft noget at klatre op af siden vi fjernede hækken i efteråret 2011, så det bliver dejligt at få den som en væg i stedet for ud over græsplænen. Jeg havde set hos min veninde på Fyn, at hun havde nogle bøjede rionet som fungerede som plantestøtter. Smart, så det måtte jeg også have. Heldigvis havde jeg gemt resterne fra denne og fra sidste gang vi skar til (man er jo samler), så jeg fandt nogle gode stykker jeg kunne anvende. Jeg bøjede nettene over et bræt. Mens jeg stod på brættet, tog jeg fat i nettet og trak nettet op mod mig selv. Det var nødvendigt at tage fat så langt nede mod brættet som muligt for at få en nogenlunde skarp bøjning.   Et lille stykke af ri

Ulv i fåreklæder

Jeps jeg nåede at sætte de sidste løg idag og sikke en dejlig tilfredsstillelse det er. Men derfor må vinteren nu gerne blive væk et stykke tid endnu - jeg har stadig mange projekter, som jeg gerne vil nå et par stykker mere af inden. Sjovt som sådan et løglægnings-projekt kan sætte nyt lys på et bed. For da jeg skulle igang med at sætte løgene i et område, fik jeg øjene op for, at den italienske arum breder sig voldsomt og fylder alt for meget. Den har tidligere fået lov at brede sig, fordi jeg synes, at den er så facinerende i dens livscyklus og fordi de hvidbrogede blade passer så fint i det hvide husbed. Men inden jeg kunne sætte løg, måtte jeg grave dele af den væk for at få plads. De små nye planter er nemme at fjerne, idet deres små knolde stadig ligger øverligt. Det er straks noget sværere at fjerne de større planter, hvor knoldende har boret sig ned i jorden. Og de er så viseligt indrettet, at de lader stilken slippe knolden, hvis man trækker i stilken. Så en spad